Journalistiek versus creatieve industrie

Als ik aan studenten probeer uit te leggen wat een concept is, moet ik altijd Paul Arden aanhalen. Hij zou zonder twijfel, mocht hij nog geleefd hebben, een briljant journalistiek concept kunnen bedenken. Juist ja, Paul Arden, de reclameman, de copywriter (overleden in 2008). Reclame en journalistiek, gaat dat samen?

Wel als het om goede concepten gaat. Ik weet zeker dat Arden het idee van een gemodificeerde Sports Illustrated op een tablet zou waarderen, bijvoorbeeld. Ik denk ook dat Arden een inspirator zou kunnen zijn voor al die noodlijdende nieuwstitels die hun oplagen zien dalen. ‘WHEN IT CAN’T BE DONE, DO IT. IF YOU DON’T DO IT, IT DOESN’T EXIST.’



Wie in krap 30 seconden een verhaal weet te vertellen door in te spelen op onze verwachtingspatroon met een heel simpel filmpje voor BMW, mag zich Koning Concept noemen. Volgens mij moeten meer mensen uit de creatieve industrie naar de journalistiek overstappen om die tak weer gezond te maken.
 

 

Een reactie plaatsen:

Geen opmerkingen: