Crossmediale concepten

Het zou kunnen dat lezers na hoofdstuk 2 (‘Crossmediale journalistieke Concepten’) nog een beetje ongemakkelijk tegenover het woord ‘concept’ staan. Wat bedoel ik überhaupt met een journalistiek concept?

Wat me opvalt is dat veel nieuwstitels in ons land (van de Volkskrant tot Nu.nl en van De Telegraaf tot De Groene Amsterdammer) hetzelfde concept hebben. Berichtjes met een plaatje en af en toe een praatje. Qua verdienmodellen gaat het van betaald (digitaal) abonnement tot vervelende banners (nu.nl).




Er is wel gestunt met andere concepten. DAG is misschien wel het ‘beste’ mislukte voorbeeld. Waarom ging het mis? Omdat het concept helemaal niet zo nieuw was. Het was een samenwerking tussen KPN en PCM, een gedroomde joint venture tussen vorm (Gratis krant! Overal schermen, op stations en in kiosken! Mobiel! Website!) en inhoud (Volkskrant Light).

Maar … wat gebeurde er nu werkelijk? Wat was de meerwaarde van dit mediale spektakel? DAG had zich moeten concentreren op het concept en de visie van een frisse jonge nieuwstitel, niet op die gratis krant en andere media-uitingen.

Over storytelling gesproken: wat te denken van het ‘portal’ van In Europa (let op het gebruik van de wereldkaart als uitgangspunt!) of, voor de fotojournalistiek: http://www.agencevu.com/.

Dit zou je ook kunnen doen met een actuele nieuwssite. Het eerste wat ik wil zien is een Flash-animatie van de wereld (of voor mijn part een Google-map), waarbij je vervolgens op thema of onderwerp kunt selecteren. Bijvoorbeeld: Duitsland + Sport. En hop, alle actuele verhalen, audio en video en dossiers uit het archief.

Op nationaal niveau is zo’n journalistieke matrix dankzij mashups nog makkelijker. Als ik hoofdredacteur van een regionale nieuwstitel was, zou ik het zo aanpakken: Amstelveen + cultuur; Hoofddorp + culinair; Hoorn + politiek. Of doe maar alle combinaties tussen cultuur en politiek. De headlines en nieuwste artikelen zie je onder in beeld scrollen en worden prominent op de eerste pagina genoemd, zodat de gebruiker in één oogopslag kan zien wat het laatste nieuws is.

Wanneer je echt een stapje terug moet doen en from scratch moet leren wat ‘crossmedia concepting’ überhaupt is, raadpleeg het boek Crossmedia Concepting van Indira Reynaert en Daphne Dijkerman.

Een reactie plaatsen:  
 

Geen opmerkingen: