Digital Media Pyramid

De Digital Media Pyramid is bedacht door Ben Davis van Online Journalism Review.  We kennen als schrijvende journalist allemaal de ‘omgekeerde piramide’: Het belangrijkste nieuws als eerst. De regels daarna bevatten de belangrijkste onderbouwing of aanleiding, en uiteindelijk komen de details. Maar voor online publiceren is die omgekeerde piramide alleen niet genoeg. Wat dan wel?


Hartstikke leuk allemaal, ook ge-wel-dig dat er tekstbureautjes zijn die speciale cursussen Schrijven voor het Web prediken; maar we zijn inmiddels wel een stapje verder. De opmerking ‘Onderzoek wijst uit dat je slechts 10 seconden hebt om de aandacht van de bezoeker op je website te trekken’ gaat uit van een lezer die bij voorbaat niet geïnteresseerd is in jouw website. Nieuwssites die dagelijks worden geraadpleegd door talloze gebruikers, hebben daar heus geen last van.

Misschien geldt voor de site van de kapper of de slager dat diepgravende essays niet gelezen worden, maar verder is het lezen van een artikel op de site van The Guardian in 2010 geen enkel probleem meer voor die o zo ongeduldige internetter, mevrouw. Sterker, in de wereld van de digitale media komt er nog een piramide onder.

Hoe zouden we te werk moeten gaan ná het produceren van content? De digital media pyramid leert het ons.

De eerste laag is de ‘platte content’ (we gaan nu even uit van tekst) zoals we die opbouwen met de 5 W’s (wie, wat, waar, wanneer, waarom) en H (hoe).

In de tweede laag maken we duidelijk hoe we aan onze bronnen zijn gekomen; we laten zien waar we de informatie op baseren (linken, dus). Deze laag biedt ruimte voor context: wat is er al eerder over dit onderwerp gepubliceerd?

In de derde laag denken we aan vormgeving en foto’s. (Davis noemt dit Arts & Ads.) Grafieken, illustraties, maar ook video en audio: alles om het verhaal te verduidelijken.

In de vierde laag, ten slotte, kijken we hoe we ons verhaal naar buiten kunnen brengen en kunnen distribueren en delen (met behulp van social media, bijvoorbeeld).

Volgens Ben Davis zou elk redactielokaal en iedere journalistieke opleiding moeten werken volgens dit model. Ik denk dat ik het met hem eens ben, als het om het verzorgen van nieuwsberichten gaat.

Een reactie plaatsen:
  

Geen opmerkingen: