3VOOR12 liet zien dat het werkt, wie volgt?

Het beste voorbeeld van gebruik van crossmedia in de popjournalistiek blijft 3VOOR12. Ondanks dat we discussies kunnen voeren over hun navigatie, het lastig inloggen, het feit dat hyperlinks pas sinds een paar jaar in de stukken kunnen worden toegevoegd: de ondertitel van 3VOOR12 had zo ‘crossmediaal popmagazine’ mogen zijn. En eigenlijk zijn ze op hun best tijdens festivals. Waarom? (En nee, niet omdat ik er toevallig anderhalf jaar voor heb geschreven, in een tijd dat ik op Lowlands Twitter chagrijnig afdeed als iets banaals en exhibitionistisch. Dat moet 2006 geweest zijn.)



1. De locatie:
de 3VOOR12-redactie gaat tijdens festivals niet even, zoals recensenten normaal doen, na een dagje Lowlands naar huis. Op het festivalterrein (goed, wel backstage) is het redactielokaal. Het contact met persagenten, management én muzikanten is makkelijker dan ooit.

2. De snelheid en toegankelijkheid voor gebruikers:
is er een liveset opgenomen in de Alpha-tent en is er toestemming? Zo snel mogelijk inladen en online zetten die handel. Inloggen niet nodig, lid worden niet nodig. Hetzelfde geldt voor fotoreportages, interviews, en korte sessies.

3. De vorm:
3VOOR12 is het platform, en de mediatentakels reiken ver. Er is digitale video (via 3VOOR12.VPRO.NL/TV), er zijn audiokanalen, er zijn artikelen, er zijn evenementen (3VOOR12/Presenteert, 3VOOR12 Live), er zijn lokale afdelingen (van 3VOOR12/Amsterdam tot 3VOOR12/Arnhem-Nijmegen …), de journalisten schrijven af en toe een artikel voor de VPRO-gids. En alles is met elkaar verweven, heeft dezelfde toon en hetzelfde doel: muziek délen. Niet dicteren, maar de gebruiker de keuzes en ruimte geven om te zoeken, ook in het monsterlijk grote archief van audio, video en tekst.

4. De rol van de gebruikers:
je kunt bij 3VOOR12 een ‘mijn 3VOOR12’ aanmaken en je eigen voorkeuren instellen, maar dat is slechts één aspect. Zo schrijft 3VOOR12-redacteur Atze de Vrieze over Lowlands 2008: ‘Op de Lowlands Mashup verzamelt 3VOOR12 alles wat met Lowlands te maken heeft. Minirecensies via Twitter, blogposts van 3VOOR12-leden en andere bloggers, foto- en videoverslagen via Flickr of YouTube, redactionele stukken en concertopnames, de buienradar: de mashup bundelt het allemaal. Bezoekers én thuisblijvers doen mee door te twitteren, te bloggen en foto’s en video’s te uploaden. […] Nieuw dit jaar is de Lowlands Heatmap (bereikbaar via de mobiele site vanaf donderdag). Lowlanders laten LIVE via hun mobieltje weten of een locatie op dat moment HOT of NOT is, zodat je in één oogopslag kunt zien waar je op dat moment moet zijn op het Lowlands-terrein.’

Hoe kunnen nieuwstitels leren van 3VOOR12? Want heeft de club niet heel veel voordeel dankzij het Publieke Omroep-geld? Fair enough.

Maar denk eens na: mensen worden tijdens verkiezingen massaal lid van politieke partijen. Ze betalen niet per uitgesproken woord of per motie, maar voor het gevoel. Je zou als nieuwstitel sympathie moeten kweken voor het gevoel. Het is PowNED ook gelukt om zoveel leden te krijgen, dat ze een plek in het nieuwe omroepbestel wisten te veroveren (om televisie te maken; oude media, dat dan weer wel).
Kortom: win sympathie. Verdien de steun van je gebruiker. Het redelijk simpele Alternet.org (dat niet eens effectief gebruik maakt van crossmedia) schrijft: ‘AlterNet believes that media must have a higher purpose beyond the essential goal of keeping people informed. We insist on playing an active role in helping our community funnel its energy into change. […] By investing in AlterNet, you are joining us in providing the information and ideas that will motivate these millions to participate in social change efforts. Join us.’

Ja, het is een betere idee om een lidmaatschap te vragen voor de toewijding en het geloof in goede content, dan voor ‘het laatste nieuws op papier’ voor een paar honderd euro per jaar. Iemand die overigens gretig mag bewijzen dat de community toegewijd en welwillend kan zijn, is Erwin Blom (oprichter 3VOOR12 en daarmee impliciet mijn oude werkgever …). Zijn Handboek Communities is zinvol en dankbaar studiemateriaal gebleken.

Een reactie plaatsen:
 

Geen opmerkingen: