Journalistiek op een tablet, zo zou het kunnen

Time Magazine laat zien hoe de journalistiek kan zegevieren op een tablet, zoals de iPad. Heeft over vijf jaar iedereen zo’n ding? En hoe doen we dat dan op het strand, in bad, bij het ontbijt (tussen de eieren en koffie!). Vooralsnog zit ik zelf een beetje te klooien met een JooJoo. Ik houd hier een (bescheiden) blog bij over dit apparaat. Over de vier grootste voor- en nadelen van de JooJoo schreef ik op 14 juni.   

          

             Voordelen:
  1. Het browsen gaat zo belachelijk simpel en de meeste sites draaien soepel als warme boter als je je vingers over het scherm schuift. Je zit ‘in’ het medium. Ik bekeek nooit die videodiensten van dagbladen, en nu ontdek je de meerwaarde: het is als een krant die tot leven komt.
  2. In tegenstelling tot de iPad is Flash gemeengoed op de JooJoo. Mijn eigen project Standplaats Zuidas is erg handig met de JooJoo; het is een mooie ervaring om de 3D-modellen van de Zuidas-gebouwen met je vingers rond te draaien. Het ‘sliden’ met je vingers tussen de webpagina’s verloopt behoorlijk gladjes. Geen haperingen. (Maar de meeste sites van dagbladen werken nog heel erg volgens het principe tekstje-plaatje-praatje: de creativiteit moet uit jezelf komen.)
  3. De JooJoo is plat en ongeveer een halve kop groter dan de iPad. Past zo in je tas.
  4. Je krijgt een (her)waardering voor content. De kracht van (crossmediale) journalistiek wordt met een tablet sterker dan ooit. Met een laptop of pc produceer je, met een tablet consumeer je.
             Nadelen:
  1. De JooJoo is geen iPad, want gaat uit van een heel ander gedachtegoed. De iPhone was ook geen simpele telefoon met touch screen. Apps zijn wezenlijk iets anders dan … websites. Spotify? Kan hij niet installeren. Meerwaarde van gps ervaren, in combinatie met bijvoorbeeld databases met achtergrondartikelen die gelieerd zijn aan de plek waar jij op dat moment bent? Kan hij niet. Al was het maar omdat hij niet met 3G (mobiel internet) werkt, maar alleen met wifi. En ondanks dat de JooJoo wel een USB-poort heeft, kan je geen eigen data opslaan of van een stick aflezen. En jammer maar helaas; Silverlight (of Moonlight, de variant van Linux, waar het apparaat godbetert op draait) kun je niet installeren. Uitzendinggemist.nl kan je niet bekijken, maar 3VOOR12 of Het Gesprek weer wel, want die werken allemaal met Flash en zonder Cookies. Geloof ik. 
  2. Taxman. Aan de DHL-man mocht ik nog even 94 euro dokken aan invoerrechten. Je relatief goedkope apparaat van 375 euro benadert nu de prijs van een goedkope uitvoering van de iPad.Tja.
  3. De hitte. Het apparaat wordt (te) heet.
  4. De dubieuze fabrikant Fusion Garage. Leuk dat ik het apparaat heb, en het is allemaal keurig op tijd geleverd – maar wat moet ik als morgen een stekkertje doorbrandt …? Opsturen en afwachten. Tot die tijd vermaak ik me prima. Het is een nuttig apparaat voor nieuwsconsumenten.
De Skoda onder de tablets? Nee, dat zou te mager zijn. Een Jaguar? Allerminst. Een aardige middenklasser met een prima prijs-kwaliteitverhouding, totdat je die extra belasting moet dokken. Een geïmporteerde Tata, zoiets.

Een reactie plaatsen:
 

Geen opmerkingen: