Crowdfunding: zo doet Apache dat

Professionele Belgische journalisten hebben zich verzameld in Apache (voorheen De Werktitel), een blog met nieuws van professionals. ‘We leggen de nadruk op degelijke, ongebonden kwaliteitsjournalistiek en onderzoeksjournalistiek. We snijden relevante onderwerpen aan, duiden de belangwekkende ontwikkelingen uit onze maatschappij en stimuleren het debat. Apache gelooft in zijn rol als ‘vierde macht’. Dit vertaalt zich in verantwoorde journalistiek door integere en onafhankelijke medewerkers.’

En hoe krijgen ze hun geld? ‘We willen de toekomst van Apache niet in de handen van één persoon, organisatie of overheidsinstelling leggen. De Werktitel vzw, de initiatiefnemer van Apache, zoekt daarom financieringsmiddelen bij de overheid, bij fondsen, bij het bedrijfsleven en bij de lezer.’

Groundswell Technology Test

Studenten vinden het lastig om te bepalen wanneer een crossmediaal concept voor een journalistieke organisatie geslaagd zou zijn. Immers, het is een concept, je kunt het niet staven. De bedenker van Twitter had ook nooit aan de toekomstige followers kunnen vragen wat ze van Twitter zouden vinden. Sterker, wie zou hebben ingestemd met een beperking van 140 tekens? Er kan toch juist veel meer?

Hyperlocal en slow journalism

Ik haal in mijn boek verschillende ‘nieuwe’ typen redacties aan. Het sterkste voorbeeld komt van Bart Brouwers die dit voorjaar op bezoek ging bij Nase Adresa in Tsjechië. ‘Is het een mediabedrijf, of hebben we het hier over de Tsjechische variant van Starbucks? Hoe dan ook, Nase Adresa (Ons Adres) probeert de journalistiek een totaal nieuwe draai te geven. Vorig jaar begonnen, heeft dit hyperlokale nieuwsplatform nu vier lokale weekkranten waarvan de redactie zetelt in even zoveel eigen cafés.’

Brave new world: community, identity, stability

In het vierde hoofdstuk ‘Data overload: wanneer media niet meer stoppen’, citeer ik Aldous Huxley. ‘Ik denk niet zozeer dat een duister persoon onze persoonlijke vrijheid aantast, maar ik geloof juist dat een aantal niet-definieerbare krachten ons in een hoek drijven. De technologie zal langzamerhand onze individuele vrijheid ontnemen.’ Deze quote komt uit een gesprek met Mike Wallace voor ABC uit 1958(!).


De Brits-Amerikaanse auteur Aldous Huxley omschreef in zijn roman Brave New World (1932, vertaald in het Nederlands als Heerlijke Nieuwe Wereld) een wereld die geregeerd werd volgens de totalitaire drie-eenheid Community, Identity, Stability.

Wat is kwaliteit in het crossmediale tijdperk?

Kees Buijs publiceerde in 2008 het boek Journalistieke kwaliteit in het crossmediale tijdperk. Wat me in het boek vooral opvalt, is dat er geen definitie wordt gegeven van kwaliteit. Ja, dat de feiten moeten kloppen. Daar komt het op neer. Dat is ook mijn bezwaar tegen veel reportages en achtergrondverhalen: je kunt nog zoveel deskundigen of experts spreken, maar het blijft het verhaal van de journalist. Hoe kun je dit voorkomen? Moet je niet je mediagebruikers meer betrekken bij de totstandkoming van een journalistiek product?

De bronnenjungle

In april 2009 schreef ik voor Sargasso een bijdrage over hoe media berichten van elkaar kopiëren. Dat gebeurt overigens al sinds het ontstaan van het schrift, dus dat is geen nieuws. De echte bron ontdekken gaat wel een stukje lastiger.

“Vrouwenwegsnijdenis in orthodoxe krant”, schrijft Villamedia.nl vandaag, 6 april. Het bericht gaat over het feit dat twee orthodoxe kranten uit Israël een foto van het Israëlische kabinet zo hebben bewerkt, dat twee vrouwelijke ministers niet meer te zien zijn. Maar van wie komt deze “vondst”?’

Lees hier verder.

Een reactie plaatsen:

Alle experts uit Crossmediale Journalistiek op een rij

In het laatste hoofdstuk van Crossmediale Journalistiek laat ik een aantal professionals uit het werkveld aan het woord om hun visie te geven op de toekomst van de journalistiek. Ik heb enkele van hun prikkelende citaten hieronder weergegeven.

‘Hier is iets waar aspirant-journalisten maar eens goed over na moeten denken: misschien krijg je niet eens de kans om stage te lopen, om nog maar niet te praten over een sollicitatiegesprek, als je niet al een gedegen blog op je naam hebt staan.’