Brave new world: community, identity, stability

In het vierde hoofdstuk ‘Data overload: wanneer media niet meer stoppen’, citeer ik Aldous Huxley. ‘Ik denk niet zozeer dat een duister persoon onze persoonlijke vrijheid aantast, maar ik geloof juist dat een aantal niet-definieerbare krachten ons in een hoek drijven. De technologie zal langzamerhand onze individuele vrijheid ontnemen.’ Deze quote komt uit een gesprek met Mike Wallace voor ABC uit 1958(!).


De Brits-Amerikaanse auteur Aldous Huxley omschreef in zijn roman Brave New World (1932, vertaald in het Nederlands als Heerlijke Nieuwe Wereld) een wereld die geregeerd werd volgens de totalitaire drie-eenheid Community, Identity, Stability.



Alle drie de termen spelen in de huidige netwerktechnologie zeker een grote rol. Maar o ironie: het is dankzij de technologie dat we Aldous Huxley weer kunnen laten spreken. Ik ben een bewonderaar van Huxley (net als van andere cultuurpessimisten en zwartkijkers als Baudrillard en J.G. Ballard, overigens).

Waarom geloof ik dan toch in de vooruitgang van technologie? Omdat het, net als de technologie zelf, eenvoud en complexiteit met zich meebrengt. Ik doe en kan veel meer dankzij technologie en nieuwe organisatievormen, netwerkculturen, databases. Dat betekent overigens niet dat het altijd maar moet. Met de game-industrie heb ik helemaal niets, hoewel ik wel de coöperatieve en creatieve kant van de sector erken.

Het grote bezwaar (dat ik deel met Huxley, Ballard en Baudrillard) is de banaliteit die de technologie met zich meebrengt, en dat speelt zich toch echt af op menselijk niveau. Het cyclische model van rondgepompte mediahypes, of dat nu om de vermoorde Milly Boele of een dronken Erica Terpstra gaat. De vermenging van nieuws, politiek en entertainment, dáár ben ik een beetje boos over: van politici als host bij RTL Boulevard tot BN’ers die zich ineens met politiek gaan bezighouden op een dubieuze wijze (wij memoreren de aanwezigheid van Rita Verdonk bij de Toppers). De technologie heeft wel een functie in dat circus, maar is slechts het middel. De regie hebben we zelf in handen.

Een reactie plaatsen:

Geen opmerkingen: