Het gebrek aan iPad Apps van Nederlandse opiniebladen

Zoals ik al eerder schreef, heeft de Telegraaf een (gratis) applicatie voor de iPad, net als Nu.nl. NRC heeft weliswaar een applicatie (waarmee je de krant voor 79 cent kunt lezen), maar van enige dynamiek kun je de nieuwstitel op de iPad niet betichten; het is de digitale editie van het papier, meer niet. Er is niets meer uit de vorm gehaald. Bij Sanoma zijn ze al aan het experimenteren met iPad-versies van bijvoorbeeld Autoweek. Maar is de iPad niet ook zeer geschikt voor opiniebladen als Vrij Nederland?



Nog niet zo lang geleden had Vrij Nederland een iPad op de cover staan; in een groot artikel werden de voors en tegens van het apparaat besproken. Hoofdredacteur Frits van Exter gaf in zijn commentaar aan dat de komst van deze tablet computer (al wil Apple het niet zo noemen) nog best eens gevolgen zou hebben voor de journalistiek. Maar nu is de iPad in Nederland... en vervolgens blijven de opiniebladen weg in de Appstore.

Vrij Nederland in revolutionaire jaren. Bron: vn.nl
Ik denk wel te weten hoe het komt. Vrij Nederland en andere bladen van de Weekbladpers zijn opgericht in de tijd dat er een strikte scheiding was: geschreven pers, radio, tv. Aan het internet zijn ze net gewend - komt er een volgende stap: de alternatieve 'contentdragers'. Daarbij is Apple verantwoordelijk voor wat wel en niet in de Appstore beland, en dat is een vreemde constructie. Alsof de eigenaar van de drukpers of de ontwerper van radio's zou bepalen wat het volk te lezen en te horen krijgt. En dan het omvormen van geschreven tekst en foto's naar meerdere audiovisuele toepassingen, zou je dat als traditioneel blad wel willen? En moet je dan apart weer nieuwe vormgevers, filmmakers en programmeurs in dienst nemen?

Maar dan. Ik pak de recente Vrij Nederland erbij. Jubileumnummer: het opinieblad draait alweer 70 jaar mee. En wat doet de uitgever? Die steekt er doodleuk een briefkaart bij, waarmee ik een vriend een exemplaar van deze VN cadeau kan doen, eventueel met een abonnement erbij. En een zakagenda. Nog los van de inhoud (die vooral van terugblikkende aard was) vraag ik me af of deze wijze van investeren rendabel is voor de toekomst. Liever had ik een app voor mijn iPad cadeau gekregen. En over terugblikken gesproken, een paar audio-opnames van legendarische interviews, een visuele wandeltocht door 70 jaar covers, videofragmenten van VN-coryfeeën? Ik had er voor betaald. Wie weet bij het 80-jarige bestaan!

Nagekomen bericht: de feestavond van het jubileum van Vrij Nederland is evenwel speciaal verwerkt in een slideshow voor de iPad. Een beginnetje.

Geen opmerkingen: