Bloggers of crossmediale journalisten?

Over een week is het zover: vijftig bloggende derdejaarsstudenten Nieuws en Media (opleiding Media, Informatie en Communicatie van de HvA) zullen drie weken vanaf een 'standplaats' crossmediaal verslag doen. Zo worden zij in korte tijd klaargestoomd als expert van een onderwerp / interessegebied dat zij zelf hebben uitgekozen. Maar wat maakt een blogger crossmediaal?


De leslijn van de eerste vier weken was een afwisseling van crossmediale journalistieke concepten (waarbij het boek werd gebruikt), colleges Creatief Schrijven en Journalistieke Identiteit (met aandacht voor voorbeelden uit de internationale canon van new journalism: van Hunter S. Thompson tot Günther Walraff), twee colleges Research, een college Online audio- en videotoepassingen en een gastcollege van angry young blogger Ernst-Jan Pfauth - die niet lang geleden werd geüpgraded tot Chef Internet bij NRC.

De keuzes voor de standplaatsen en interessegebieden lopen uiteen van binnenlandse politiek, zorg, speciaal onderwijs tot gamen. De vraag van veel studenten blijft hoe zij hun eenvoudige blog met eventueel filmpjes, foto's en audio nu echt tot een crossmediaal product maken.

1. Leg verbinding vanuit de 'offline' wereld. Dat kan een evenement zijn (bijvoorbeeld een interview met een politicus, ergens in een zaaltje met publiek, een film- of literatuur-avond die jouw blognaam draagt als jij een cultuurblog beheert), of een QR-code ergens opgeplakt in de stad, die verwijst naar een uitleg op jouw blog (of je expertise nu straatkunst of meer horeca-gerelateerd zou zijn). Zorg er in elk geval voor dat er een brug is naar jouw digitale universum.

2. Sluit een deal met een publiek. Een journalistiek product wordt naar een hoger plan getild wanneer het publiek gezamenlijk informatie aanlevert; het is aan jou om die informatie te bundelen. In de popmuziek is het een rage onder fans om informatie te delen over de setlist die in Parijs afwijkt van de setlist in New York, de snaren die een gitarist gebruikt, de fouten die de drummer maakt, de kleur van de haren van de toetsenist, de roadie die is vervangen; alles komt samen op fora, al dan niet aangevuld met bewijs in de vorm van audio, video, foto, getuigenverslagen. Maar je kunt deze informatie evengoed toepassen op verhalen uit de zorg, het onderwijs, de politiek, de veiligheid in de buurt.

3. Leg dossiers aan en visualiseer data. Wanneer je als crossmediaal correspondent gespecialiseerd bent in duurzaamheid en je zou schrijven over de prijs van een liter Nederlandse benzine die samenhangt met de prijs van een vat olie (ik noem maar iets), hoeft het niet bij die ene momentopname te blijven; als je dit wekelijks in kaart brengt, heb je straks een bak aan data. Data is óók journalistiek, zeker als je het aantrekkelijk grafisch kunt weergeven. Mooie voorbeelden zijn de kaarten van NRC Handelsblad, waarbij de informatie van stemgedrag in verschillende regionale lokalen wordt weergegeven.

4. Laat je journalistieke product groeien. Onlangs maakte ik een foto van een bord 'Attentie! DNA-Spray' nabij de Ferdinand Bolstraat in Amsterdam. Ik raakte nieuwsgierig en verdiepte me in dit verschijnsel, waarbij overvallers met een streepjescode in sprayvorm (!) worden bedekt in sommige winkels. Wat begint met een enkele foto (van dat bord) kan uitmonden in nieuwe verhalen: van interviews met winkeliers tot politiewoordvoerders tot gegevens over de afkomst van die spray. Je hoeft niet wekenlang op dat ene verhaal te broeden en het dan pas de wereld in te gooien; toon juist je 'work in progress'. Ook hier kun je gebruikmaken van punt 2: bevraag je publiek.

5. Maak mediumspecifieke content. Bewerk je beste videoreportages zo, dat ze ook in YouTube of Vimeo prettig te bekijken zijn op de iPad. Zorg dat je mooiste audio ook apart is te downloaden (en misschien wel in een langere edit) voor mensen die 's nachts niet kunnen slapen en graag door jouw interviews bedwelmd willen raken als ze naar hun iPod of mp3-speler luisteren. Bundel je beste verhalen en bewerk het tot een boek(je).

... en dan geldt ook dat het er allemaal verzorgd uit mag zien met hi res foto's, dat stukken goed volgens de Digital Media Pyramid zijn geschreven, dat er getagd wordt, dat je verbindingen aan kunt gaan met andere bloggers... maar dit is een begin om je blog naar een hoger niveau te tillen.

Geen opmerkingen: