Hoe Premtime beter kan worden

De nieuwe publieke omroepen zijn vanaf deze week begonnen met radio- en televisieuitzendingen. Met de aan ons beloofde revolutionaire programmaformats in het achterhoofd was het wel heel moeilijk niet een beetje zuur te reageren in de eerste week. Het is vooral veel van hetzelfde en met de crossmediale mogelijkheden is het schamper gesteld. Zelfs het PowNews lijkt vooral op een lightversie van GeenStijl in tv-vorm; waarom wil uitgerekend een exponent van de nieuwe tijd zo lijken op 'oude' televisie? Nee, dan Prem. Die rijdt voor zijn radioprogramma rond in een bus, zijn mobiele studio. Vanochtend stond de bus in Zeist.



Op de radio mag sinds deze week oude bekende Prem Radhakishun een uurtje Premtime maken bij de NTR (een samenvoeging van NPS, Teleac, RVU). Het gaat nog allemaal erg rommelig en hier en daar klinken nog wat technische mankementen, maar de insteek van de altijd strijdlustige Prem komt over. Het format wijkt af van de geijkte formule "anp-berichtje / kijken of we er wat mee kunnen / redacteur belt / gast komt in studio of aan de telefoon / bumpertje / volgende anp-berichtje".

Prem ontving een medewerker van een supermarkt die onlangs was overvallen. Via de overval gingen ze over naar de prijsstijgingen in supermarkten, een item gemaakt door een medewerker van een lokale omroep, en even later hadden ze iemand aan de lijn in Rio de Janeiro die over supermarktketens en het gevaar van overvallen aldaar vertelde. Tussendoor was er nog een rubriekje met de 'audiografie' van Rob de Nijs (?), met een kort interviewtje met de zanger en zijn eerste hitje Linda.

Nu, wat Premtime voor de radio zo bijzonder maakt, zijn de kansen voor de betrokkenheid van zijn luisteraars. Content vervaardigen op regio-niveau (vandaag dus vanuit Zeist, morgen in Biddinghuizen) werkt namelijk. Een aantal opmerkingen heb ik wel, waardoor het format van Premtime op de radio nog beter kan worden.

1. Zet je luisteraars in als hulpmiddel. James Surowiecki zei het al: de massa weet meer. Zeker bij een item over prijsstijgingen in de supermarkt, kun je de luisteraar inzetten, van Maastricht tot Groningen: wat kost een pond kaas bij jouw Deen of Albert Heijn? Dat kan je tijdens de uitzending doen met behulp van Twitter, maar als je het wilt archiveren; het platform See Click Fix stelt burgers zelf in staat om bevindingen over een specifieke locatie te delen. Prem had het nu wel over 'Wee Wee Wee Punt Twitter Punt NL Slash...' maar verder is Twitter niet nuttig ingezet.

2. Laat op je site / platform achter wat je bij je radioshow niet kwijt kan. Het zou mijn eerste keuze niet zijn, een item over Rob de Nijs tussen de overvallen en de vox pop in de supermarkt te Zeist - maar kom dan maar op met die discografie of juiste link naar Spotify. Nu hing het er maar een beetje plompverloren in de uitzending bij. En op de site vind ik niets terug over De Nijs. De supermarkteigenaar in Rio de Janeiro kwam  een paar minuten in de uitzending aan de telefoon, maar laat mij eens op de site zien waar die supermarkt staat. Vergelijk de cijfers van overvallen van Rio dan eens met Zeist.

3. Een kaart van de plekken waar Prem tot nu toe is geweest (Google Maps), met daaraan gekoppeld de reportages en items die er nu al zijn. Wellicht met een snapshot van de geïnterviewden. Juist omdat Prem met locaties werkt, heb je over een jaar een database aan verhalen en geïnterviewden die bij een specifieke locatie horen. Kijk op de kaart van Nederland en je ziet in een oogopslag waar Prem is geweest.

4. Maak van je 'Nieuws'-pagina een blog met een korte samenvatting of reactie op de uitzending, die ik direct kan doorsturen. Uiteraard kun je de hierboven omschreven audio-items er aan vastkoppelen. Nu staat er bij 'Nieuws' alleen maar een fotootje met 'De bus moet worden bestickerd', dit ga ik niet doorsturen naar mijn vrienden. Premtime heeft nu al wel een Facebookaccount ('volg ons!'), maar haalt er - nog - niets uit. Als ik iets hilarisch heb gehoord in de uitzending van Prem wil ik naar de blogpost kunnen verwijzen, en liever nog: direct op Facebook en Twitter kunnen posten.

Ik snap dat dit de eerste week is en de machine moet nog leren draaien. Deze vier tips / aanbevelingen doe ik vooral omdat ik in de veronderstelling ben dat het programma zich er voor leent.

Geen opmerkingen: