Sinds gisteren heb ik dankzij een actie van T-mobile – ik was toe aan een nieuw abonnement – een iPad. Tegen een geringe bijbetaling, dankuwel. Mijn aanvankelijke scepsis tegen deze tablet, mede gevoed door de opstandige terugzendactie van Jeff Jarvis, is in één dag verdwenen. Ik zou het als tijdschriftliefhebber zelfs mindblowing willen noemen.
In december 2009 fantaseerde ik al
samen met HvA-collega en voormalig uitgever Paul Disco over het opzetten van een
tabletmagazine. We konden ons er iets bij voorstellen, want de demo
van Sports Illustrated kenden we natuurlijk al lang. Maar de
Nederlandse markt zou nog wel even achterblijven, al was het maar
omdat de iPad pas sinds deze zomer verkrijgbaar is in Nederland.
In mei had ik zelf al een JooJoo, maar
dat is een lachertje uit Signapore, en is in feite niets meer dan een
laptop met touchscreen en wifi, alleen dan wel een laptop waarmee je
alleen maar kunt browsen en niets mee kunt opslaan of afspelen met
usb. De JooJoo is wel te hacken (met een usb-hub, een toetsenbord en
een usb-stick met Linux). Het ding draait dan wel Java en Flash maar
wordt daardoor wel kokendheet en na 1,5 uur (!) moet hij alweer in de
lader. Een echte kat in de zak. Doe het niet.
Ik heb Apple altijd met enige schroom en huiver behandeld. Ik heb zelf geen iPhone of MacBook. Ik
houd er niet van als ik een fraai vormgegeven, dichtgetimmerde device
in handen heb. Ik wil kunnen modificeren en aanpassen, openbreken en
rommelen. Ik ben veel te veel anarchist. Ik houd er niet van als ik
niet eens een koptelefoon met jack kan aansluiten maar voor een
koptelefoon weer naar een website moet of naar een Apple Store die
eruit ziet als een Nespresso boetiek.
screenshot uit The Iconist |
In Nederland zetten we voorzichtig de eerste stappen. Zelfs de (gratis) apps van de Telegraaf of Veronica Magazine zijn een goede duw in de richting, alleszins beter dan de probeersels van de Volkskrant (geen verschil met de iPhone-app, maar goed, deze is nog gratis) of NRC (een giller, wat is voor mij de meerwaarde om de identieke stukken uit de krant digitaal te krijgen?). Geef mij een mooie, echt goedverzorgde app van een nieuwstitel en ik betaal er voor.
Het papier zou zich moeten aanpassen,
niet de digitale versie. Papieren edities van kranten en
tijdschriften worden wat mij betreft een 'light' versie van de
digitale broer, en zijn dus eigenlijk foldermateriaal, ook geschikt
om in bad en op het strand te lezen.
En hoe moet het dan met de websites van
de nieuwsorganisaties? Houd het web zo gratis en zo open mogelijk.
Bloggers, twitteraars, bijdragen van andere gebruikers. Al die
fratsen die je in een app kwijt kan, komen niet tot zijn recht op een
website of blog.
In amper een jaar tijd kan het verkeren. Of het nu het apps-formaat van Apple is
of een ander systeem, de toekomst van magazines schuilt in de
tablets. En dat vereist een andere manier van denken en werken.
Onderwijsinstanties die de jeugdige journalisten nog opvoeden met het
vaste ideaal van krant, tv, radio – tijd om wakker te worden. Werk
samen met app-ontwikkelaars!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten